Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
co niejasne, niepojęte, nie spełnione - umysł ludzki stara się to uładzić i uporządkować we właściwe sobie całostki. I wtedy wreszcie, kiedy odkryć, że w samym bycie toczy się nieustanna walka - czy wymiana - między chaosem (młodością, energią) a formą (porządkiem, dojrzałością)... albo jeszcze, że ta wymiana jest bytem. Słowem, Gombrowiczowską formę wolno interpretować w pojęciach socjologii, teorii poznania i nawet kosmogonii: zależnie, na co położyć nacisk, będzie ona międzyludzką relacją, narzędziem poznania albo zasadą bytu.
Co teraz ze "strojem" i "nagością"? "Gęby" nie można samemu odkleić od twarzy. "Formy" również nie da się zawiesić czy nie zauważyć.
Tymczasem "strój" można włożyć lub
co niejasne, niepojęte, nie spełnione - umysł ludzki stara się to uładzić i uporządkować we właściwe sobie całostki. I wtedy wreszcie, kiedy odkryć, że w samym bycie toczy się nieustanna walka - czy wymiana - między chaosem (młodością, energią) a formą (porządkiem, dojrzałością)... albo jeszcze, że ta wymiana jest bytem. Słowem, Gombrowiczowską formę wolno interpretować w pojęciach socjologii, teorii poznania i nawet kosmogonii: zależnie, na co położyć nacisk, będzie ona międzyludzką relacją, narzędziem poznania albo zasadą bytu.<br>Co teraz ze "strojem" i "nagością"? "Gęby" nie można samemu odkleić od twarzy. "Formy" również nie da się zawiesić czy nie zauważyć.<br>Tymczasem "strój" można włożyć lub
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego