Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
romantycznym pisarzem, który często odwracał uznaną wówczas hierarchię sztuk, słowo podporządkowując teatrowi. Pisał teksty nie do czytania, lecz dla teatru, pozwalał rozbłysnąć indywidualnościom aktorów (widać to nawet w didaskaliach - określają wygląd sceny i zachowania aktorów, nie narzucają sposobu gry), eksponował widowiskowe walory malowniczo komponowanych obrazów, a dążenie do zadowolenia publiczności wyrażało się niezwykle wartkim biegiem akcji.
Okazało się oto, że na uznanie i powodzenie w teatrze może liczyć banalizująca romantyczną koncepcję sztuki produkcja masowa. Teatr romantyczny wedle stylu Dumasa oznaczał tyle, co narzucenie utworowi romantycznego sztafażu - tematów, charakterów, wystroju scenicznego. Dbałość o widowisko miała być z woli autora ważniejsza niż eksponowanie tekstu
romantycznym pisarzem, który często odwracał uznaną wówczas hierarchię sztuk, słowo podporządkowując teatrowi. Pisał teksty nie do czytania, lecz dla teatru, pozwalał rozbłysnąć indywidualnościom aktorów (widać to nawet w didaskaliach - określają wygląd sceny i zachowania aktorów, nie narzucają sposobu gry), eksponował widowiskowe walory malowniczo komponowanych obrazów, a dążenie do zadowolenia publiczności wyrażało się niezwykle wartkim biegiem akcji.<br>Okazało się oto, że na uznanie i powodzenie w teatrze może liczyć banalizująca romantyczną koncepcję sztuki produkcja masowa. Teatr romantyczny wedle stylu Dumasa oznaczał tyle, co narzucenie utworowi romantycznego sztafażu - tematów, charakterów, wystroju scenicznego. Dbałość o widowisko miała być z woli autora ważniejsza niż eksponowanie tekstu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego