Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 9.10
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
poprzednich pokoleń Żydów najważniejszą sprawą było przetrwanie, kontynuowanie i przekazywanie judaizmu, czyli wiary w Jedynego Boga Jahwe. Teraz celem samym w sobie staje się przetrwanie narodu żydowskiego. Skoncentrowanie się na tym, a nie na ciągłości duchowej judaizmu, siłą rzeczy prowadzi do sekularyzacji. Coraz rzadziej żydowskość definiowana jest religijnie - jako przymierze z Bogiem. Syjonizm wypracował nową, świecką definicję tożsamości żydowskiej. Stało się to, co przewidywał w 1925 roku znany poeta hebrajski, H. N. Bialik: "w świadomości narodu pojemna ludzka koncepcja 'kultury' zajęła miejsce teologicznej koncepcji Tory".

Rabin Sherwin dostrzega kilka zagrożeń dla samej żydowskości, kryjących się za takim podejściem do Holocaustu. Po pierwsze
poprzednich pokoleń Żydów najważniejszą sprawą było przetrwanie, kontynuowanie i przekazywanie judaizmu, czyli wiary w Jedynego Boga Jahwe. Teraz celem samym w sobie staje się przetrwanie narodu żydowskiego. Skoncentrowanie się na tym, a nie na ciągłości duchowej judaizmu, siłą rzeczy prowadzi do sekularyzacji. Coraz rzadziej żydowskość definiowana jest religijnie - jako przymierze z Bogiem. Syjonizm wypracował nową, świecką definicję tożsamości żydowskiej. Stało się to, co przewidywał w 1925 roku znany poeta hebrajski, H. N. Bialik: &lt;q&gt;"w świadomości narodu pojemna ludzka koncepcja 'kultury' zajęła miejsce teologicznej koncepcji Tory"&lt;/&gt;.<br><br> Rabin Sherwin dostrzega kilka zagrożeń dla samej żydowskości, kryjących się za takim podejściem do Holocaustu. Po pierwsze
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego