się ekwiwalentem Odkupienia". Żydowski historyk Michael Wolffsohn, pisząc o Oświęcimiu, zauważa, że "miejsce pamięci staje się <orig>ersatzem</> Boga".<br><br> George Steiner: <q>"Jeśli według wiary chrześcijańskiej w męce Chrystusa, boska istota, Syn Boży i Syn Człowieczy umarł za człowieka, to można by to rozumieć i interpretować, że w Shoah naród żydowski umarł za Boga, że wziął na siebie niewyobrażalną winę obojętności lub nieobecności lub bezsilności Boga".</><br><br> Emil Fackenheim: <q>"Czymże są cierpienia Krzyża w porównaniu do cierpień matki, której dziecko zabijają przy odgłosach śmiechu lub w takt melodii marsza wiedeńskiego?".</><br><br> Michael A. Hoffman: <q>"Jako religijna metafora, wspólnie z mistycznymi manifestacjami Talmudu, XX-wieczny żydowski Holocaust