Typ tekstu: Książka
Autor: Zięba Maciej
Tytuł: Po szkodzie? Przed szkodą?
Rok: 1997
instytucji. Stąd też filozoficzno-teologiczna uwaga o niezbywalnym, osadzonym w ludzkiej naturze
prawie do wolności ma doniosłe implikacje w nauczaniu społecznym
Kościoła oraz w jego relacjach ze światem współczesnym. Dzięki
soborowej deklaracji można też dokonać dystynkcji w przestrzeni
wolności, dzielącą ją na "wolność anarchiczną" (od an-arché, a więc
odrzucającą zasady, nie posiadającą fundamentów), inaczej mówiąc -
"samowolę" lub, jak wolą ją określać liberałowie, "wolność negatywną",
oraz "wolność skierowaną ku prawdzie", która nie tylko jest na prawdę
otwarta, ale która nabiera znaczenia dopiero, gdy jest wybrana w
świetle prawdy. Łatwo dostrzec, że liberalizm budowany na pierwszej
koncepcji wolności będzie i nieprzyjazny Kościołowi
instytucji. Stąd też filozoficzno-teologiczna uwaga o niezbywalnym, osadzonym w ludzkiej naturze<br>prawie do wolności ma doniosłe implikacje w nauczaniu społecznym<br>Kościoła oraz w jego relacjach ze światem współczesnym. Dzięki<br>soborowej deklaracji można też dokonać dystynkcji w przestrzeni<br>wolności, dzielącą ją na "wolność anarchiczną" (od an-arché, a więc<br>odrzucającą zasady, nie posiadającą fundamentów), inaczej mówiąc -<br>"samowolę" lub, jak wolą ją określać liberałowie, "wolność negatywną",<br>oraz "wolność skierowaną ku prawdzie", która nie tylko jest na prawdę<br>otwarta, ale która nabiera znaczenia dopiero, gdy jest wybrana w<br>świetle prawdy. Łatwo dostrzec, że liberalizm budowany na pierwszej<br>koncepcji wolności będzie i nieprzyjazny Kościołowi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego