Typ tekstu: Książka
Autor: Brzechwa Jan
Tytuł: Miejsce dla kpiarzy
Rok powstania: 1967
niestety, w
połowie drogi. Zabrakło jej odwagi, aby cykl burzycielski doprowadzić do
końca! Wszyscy oni nadal uginają się pod jarzmem liter, które mimo nawet
największych wysiłków i starań układają się w słowa, a w najlepszym wypadku
- w artykułowane dźwięki. Potrzebny tu jest raczej proces odwrotny. Należy
ze względów antysemantycznych zachować znaki przestankowe, natomiast
odrzucić wszelkie litery i w ten sposób stworzyć rzecz prawdziwie
nowatorską: ANTYALFABET.

Dla przykładu przytaczam utwór poetycki napisany tą nową rewelacyjną
metodą:

'!-?..."::-,'
...--!'),,"...?
",-...(??),;"
!!!!!!!!...---:
???,(?---...
(-)(-),-...)"
;:-:-?!"!--
...-
!(")!

Dopiero tak napisany wiersz nabiera właściwej i wstrząsającej wymowy.
Staje się on wyrazem najgłębiej ukrytych przeżyć poety. Natomiast czytelnik
może wypełnić go treścią odpowiadającą jego wyobraźni, potrzebom
niestety, w<br>połowie drogi. Zabrakło jej odwagi, aby cykl burzycielski doprowadzić do<br>końca! Wszyscy oni nadal uginają się pod jarzmem liter, które mimo nawet<br>największych wysiłków i starań układają się w słowa, a w najlepszym wypadku<br>- w artykułowane dźwięki. Potrzebny tu jest raczej proces odwrotny. Należy<br>ze względów antysemantycznych zachować znaki przestankowe, natomiast<br>odrzucić wszelkie litery i w ten sposób stworzyć rzecz prawdziwie<br>nowatorską: ANTYALFABET.<br><br>Dla przykładu przytaczam utwór poetycki napisany tą nową rewelacyjną<br>metodą:<br><br>'!-?..."::-,'<br>...--!'),,"...?<br>",-...(??),;"<br>!!!!!!!!...---:<br>???,(?---...<br>(-)(-),-...)"<br>;:-:-?!"!--<br>...-<br>!(")!<br><br>Dopiero tak napisany wiersz nabiera właściwej i wstrząsającej wymowy.<br>Staje się on wyrazem najgłębiej ukrytych przeżyć poety. Natomiast czytelnik<br>może wypełnić go treścią odpowiadającą jego wyobraźni, potrzebom
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego