1) samodzielnie zaprojektować badanie empiryczne, (2) samodzielnie je przeprowadzić, oraz (3) samodzielnie zinterpretować i uogólnić uzyskane wyniki. Aby było to możliwe musi on posiąść odpowiednie kompetencje metodologiczne.<br><br>Respektując powyżej wprowadzone rozróżnienie dwóch sposobów opanowania wiedzy metodologicznej będę mówił o:<br><br>(a) biernej znajomości metodologii,<br><br>(b) czynnej znajomości metodologii.<br><br>Pisząc niniejszy podręcznik zwracałem uwagę, aby służył on zarówno tym (studenci pierwszych lat studiów), którzy wpierw chcą zrozumieć przekazywaną im wiedzę psychologiczną, pochodzącą wszak - przypominam, iż psychologia jest nauką empiryczną! - z badania empirycznego, zanim przejdą do jej wykorzystywania we własnej praktyce (diagnostycznej, terapeutycznej, profilaktycznej), jak i tym, którzy sami chcą wiedzę psychologiczną (naukową!) wzbogacać prowadząc