Czy urząd może zawiadamiać?

 
Czy urząd może zawiadamiać?
6.07.2020
Dzień dobry.
Pracuję w Urzędzie Miasta. Z racji stanowiska bardzo często wysyłamy różnego rodzaju pisma, zawiadomienia itp. I tutaj pojawia się moja wątpliwość – czy prawidłowe jest sformułowanie Urząd Miasta … zawiadamia, że…, czy jednak powinno się pisać Burmistrz Miasta … zawiadamia, że…? Chodzi mi konkretnie o ów fakt, czy urząd jako urząd może informować, zawiadamiać itd.?
Łączę wyrazy szacunku.
Julia
Szanowna Pani,
w opisanej przez Panią sytuacji mamy do czynienia z metonimią – relacją znaczeniową, która polega na styczności. Polega to na tym, że zamiast mówić pracownik / urzędnik (bo przecież nie zawsze burmistrz) urzędu zawiadamia mówimy urząd zawiadamia. Jest to całkowicie poprawne i powszechne, por. Szkoła wyjechała na wycieczkę (zamiast uczniowie szkoły wyjechali), Całe biuro pracowało nad tym projektem (zamiast: wszyscy pracownicy biura) itd.
Katarzyna Kłosińska, Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego