Nazwy przedmiotów i umiejętności w grach wideo

Nazwy przedmiotów i umiejętności w grach wideo
26.03.2018
26.03.2018
Szanowni Państwo,
chciałabym zapytać o pisownię nazw przedmiotów i umiejętności w grach wideo.
Czy przedmioty, takie jak Miecz Losu, Maska Śmierci, Kostur Cienia należy zapisywać wielkimi literami jako nazwy własne (w odróżnieniu od „miecza treningowego”, który jest nazwą generyczną)? I czy umiejętności, takie jak Mocarny Cios, Zabójcza Precyzja, Gniew Przodków należy zapisywać wielkimi literami?
Z poważaniem
Magdalena
Niestety, słowniki ortograficzne milczą na temat zapisywania nazw przedmiotów, umiejętności, poziomów, czarów itp. w grach wideo. W praktyce zarówno nazwy jednowyrazowe, jak i dwuwyrazowe (a nierzadko i trzywyrazowe) oddaje się wielkimi literami (tak jak w języku angielskim). Zwolennicy takiego zapisu odrzucają zarzut o kopiowanie ortografii angielskiej. Uważają, że wielkie litery są w takiej sytuacji potrzebne, gdyż opis sytuacji w grze staje się wówczas bardziej czytelny, dokładnie wiadomo, co jest nazwą własną, gdzie się ona zaczyna i gdzie kończy (np. Ashe wystrzeliwuje Zaczarowaną Kryształową Strzałę w danym kierunku; Tarcza wydłuża działanie Szału Bojowego o 10 procent). Nazwy przytoczone przez internautkę (Miecz Losu, Maska Śmierci, Kostur Cienia oraz Mocarny Cios, Zabójcza Precyzja, Gniew Przodków) są z pewnością jednostkowe, a więc można je traktować jako własne, a zatem obydwa ich człony zapisywać wielkimi literami. Propozycja, by owe określenia oddawać w druku małymi literami i brać w cudzysłów (np. „mocarny cios”, „zabójcza precyzja”, „gniew przodków”), nie ma – według mnie – racji bytu. Byłaby kłopotliwa, mało kto z grających do tego by się stosował.
Maciej Malinowski, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego