Rodzaj rzeczownika
Proszę o pomoc czy poprawne jest uczenie na poziomie szkoły podstawowej, twierdząc, że rzeczownik ma w liczbie mnogiej rodzaj męskoosobowy i niemęskoosobowy? W podręcznikach jest informacja, że rodzaj rzeczownika jest stały.
Z poważaniem
Renata Sobiecka- Głaszczka
3.02.2020
3.02.2020
Dzień dobryProszę o pomoc czy poprawne jest uczenie na poziomie szkoły podstawowej, twierdząc, że rzeczownik ma w liczbie mnogiej rodzaj męskoosobowy i niemęskoosobowy? W podręcznikach jest informacja, że rodzaj rzeczownika jest stały.
Z poważaniem
Renata Sobiecka- Głaszczka
Szanowna Pani,
autorzy programów i podręczników szkolnych przyjmują różne założenia dotyczące dydaktyki fleksji języka polskiego. Na ogół na wczesnym etapie edukacji uczniowie rozpoznają rodzaj tylko w liczbie pojedynczej, a jeśli mają przypisywać go rzeczownikom użytym w liczbie mnogiej, to robią to na podstawie jego wartości w formie podstawowej (co zresztą uważam za niewłaściwe). W późniejszych klasach wprowadza się kategorię męsko- i niemęskoosobowości w odniesieniu do rzeczowników, czyli podaje się wiedzę zgodną ze stanem faktycznym.
Z poważaniem
autorzy programów i podręczników szkolnych przyjmują różne założenia dotyczące dydaktyki fleksji języka polskiego. Na ogół na wczesnym etapie edukacji uczniowie rozpoznają rodzaj tylko w liczbie pojedynczej, a jeśli mają przypisywać go rzeczownikom użytym w liczbie mnogiej, to robią to na podstawie jego wartości w formie podstawowej (co zresztą uważam za niewłaściwe). W późniejszych klasach wprowadza się kategorię męsko- i niemęskoosobowości w odniesieniu do rzeczowników, czyli podaje się wiedzę zgodną ze stanem faktycznym.
Z poważaniem
Katarzyna Kłosińska, Uniwersytet Warszawski