Tworzymy skróty

Tworzymy skróty
8.02.2011
8.02.2011
Witam serdecznie.
Jestem nauczycielem. Od kiedy wprowadzono do szkół ocenę „dopuszczającą”, mam problem z tym, jakiego skrótu tej oceny używać. Mamy dst jako 'dostateczny', db jako 'dobry' itp. Przyjęło się u nas używanie skrótu: dop, ale mi się on nie podoba. Moim zdaniem lepiej wygląda: dps, który utworzyłem moim zdaniem analogicznie do tych już używanych. Czy są jakieś zasady tworzenia takich skrótów? Czy któryś z nich jest w jakimś sensie lepszy od innych?
Pozdrawiam
Z zasadami tworzenia skrótów – opisanymi np. w Wielkim słowniku ortograficznym PWN – zgodna jest i forma dop., i forma dps. (obydwie z kropką). Zgodne byłyby także krótsze formy, np. dp., i dłuższe, np. dopuszcz., ale bardzo krótki skrót może być mało czytelny lub może się mylić z innymi, a długi będzie mało użyteczny. Jak się dowiedziałem, przynajmniej w jednej stołecznej szkole nauczyciele używają skrótu dop., a nie używają dps., jednak aby poznać zwyczaj środowiska, należałoby zrobić rozleglejszą kwerendę. Może wystarczy zadać pytanie na jakimś forum internetowym?
O skrócie dop. napisał Pan: „… ale mi się on nie podoba”. Ponieważ akcent w tym zdaniu pada na słowo mi, więc należałoby je zastąpić akcentowaną formą tego samego zaimka, tzn. mnie: „Mnie się on nie podoba”; w domyśle: innym się podoba (skoro go używają).
Mirosław Bańko, Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego