megakomfortowy
w jaki sposób należy napisać określenie mega komfortowy? Wiem, że mega można zastąpić słowem niezwykle czy bardzo, ale chodzi o oddanie pewnych emocji. Czy w publikacji to określenie brzmi za bardzo potocznie?
Dziękuję za odpowiedź.
Łączę pozdrowienia,
AP
11.09.2009
11.09.2009
Szanowni Państwo, w jaki sposób należy napisać określenie mega komfortowy? Wiem, że mega można zastąpić słowem niezwykle czy bardzo, ale chodzi o oddanie pewnych emocji. Czy w publikacji to określenie brzmi za bardzo potocznie?
Dziękuję za odpowiedź.
Łączę pozdrowienia,
AP
Dobrze wiadomo, jak łączyć cząstkę mega- z rzeczownikami, w słownikach ortograficznych nie brak wyrazów typu megabajt, megaherc czy megatona. Słowniki okazują się mniej pomocne, jeśli chodzi o łączenie mega- z przymiotnikami, gdyż połączenia takie są stosunkowo nowe i jeszcze nie skodyfikowane. Można przypuszczać, że z czasem utrwali się ich łączna pisownia, taka jak z cząstkami super- lub hiper-, por. superszybki, hiperkrytyczny (przykłady ze słownika PWN). Opowiadam się więc za pisownią megakomfortowy.
Tak się składa, że na stronie internetowej PWN wyświetla się właśnie reklama z hasłem „Mega Gorąca Promocja” (pisownia oryginalna). Hasło to uświadamia, że modne dziś przymiotniki z inicjalnym mega- są – i to całkiem niezależnie od pisowni – stylistycznie nacechowane. Mają, owszem, charakter nieco potoczny (teksty reklamowe często bazują na języku potocznym), ale przede wszystkim kojarzą się z pewnym stylem życia, w którym wszystko jest mega, hiper, super i full wypas, a nadzwyczajne okazje (superokazje!) tylko czekają, aby z nich korzystać (jest to nb. współczesna wersja raju, w którym człowiek – zanim zgrzeszył – też miał wszystkiego pod dostatkiem). Jeżeli więc chcą Państwo słowem megakomfortowy wpisać się w ten współczesny trend, to jest to pomysł godny poparcia. W bardziej oficjalnych sytuacjach słowo to może jednak razić.
Tak się składa, że na stronie internetowej PWN wyświetla się właśnie reklama z hasłem „Mega Gorąca Promocja” (pisownia oryginalna). Hasło to uświadamia, że modne dziś przymiotniki z inicjalnym mega- są – i to całkiem niezależnie od pisowni – stylistycznie nacechowane. Mają, owszem, charakter nieco potoczny (teksty reklamowe często bazują na języku potocznym), ale przede wszystkim kojarzą się z pewnym stylem życia, w którym wszystko jest mega, hiper, super i full wypas, a nadzwyczajne okazje (superokazje!) tylko czekają, aby z nich korzystać (jest to nb. współczesna wersja raju, w którym człowiek – zanim zgrzeszył – też miał wszystkiego pod dostatkiem). Jeżeli więc chcą Państwo słowem megakomfortowy wpisać się w ten współczesny trend, to jest to pomysł godny poparcia. W bardziej oficjalnych sytuacjach słowo to może jednak razić.
Mirosław Bańko, PWN