na okładce małą literą

 
na okładce małą literą
30.01.2013
Szanowni Państwo,
zapytuję w związku ze wszechogarniającą reklamą zewnętrzną, na której umieszczone jest liternictwo pisane małą literą, np. początek zdania, imię i nazwisko autora na okładce książki. Czy jest to dopuszczalne wg zasad języka polskiego? Czy to tylko artystyczny wymysł autorów reklam i książek o projektowaniu?
Z poważaniem
Marta Szkudlarek
Jest to zwyczaj nienowy. Słownik ortograficzny języka polskiego PWN (1975) określał go jako „niedopuszczalną manierę”. Późniejszy Nowy słownik ortograficzny PWN (1995) powstrzymywał się od bezpośredniej krytyki, informując tylko, że „w grafice bardzo różnie stosuje się wielkie i małe litery” (s. XXXV), i pokazując przykłady rozwiązań graficznych zgodnych z zasadami ortografii. Jak na ironię w jego czwartym wydaniu nie tylko tytuł na okładce, ale nawet skrót nazwy wydawnictwa zapisano małymi literami.
Myślę, że reklamodawców ucieszyłaby Pana reakcja, w końcu chodzi o zwrócenie uwagi na przekaz, a jeśli nawet użycie małych liter kogoś oburza – pomyśleliby – to i tak reklama osiąga swój cel. Na boku zostawiam względy estetyczne, bo te trzeba rozpatrywać w kontekście całego projektu graficznego. Nie wykluczałbym z góry użycia wyłącznie małych liter w reklamie, tak jak nie wykluczałbym użycia wyłącznie liter dużych. Wszystko zależy od kontekstu i konkretnych rozwiązań graficznych.
Mirosław Bańko, Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego

Młodzieżowe Słowo Roku 2020

Przyłącz się do V edycji plebiscytu PWN i zgłoś swoją propozycję.
UWAGA! Zgłoszone słowo nie musi być nowe, slangowe, ani najczęstsze. Doceniamy istotność tematu oraz kreatywność języka!
Powiedz o plebiscycie swoim znajomym.

Głosy można oddawać do
30 listopada 2020 r.

Wyślij
Weź udział w akcji „Młodzieżowe Słowo Roku 2020”!