na ty czy na Pan / Pani?

na ty czy na Pan / Pani?
20.02.2008
20.02.2008
Szanowni Państwo,
interesowałoby mnie, czy w Polsce w ostatnich latach można zauważyć tendencję do bycia ze sobą na ty. Chodzi tu konkretnie o broszurę firmy, która zarządza wierzytelnościami. Ta własnie firma ma zamiar wydać broszurę dla swoich klientów, czyli innych firm. Czy w tej broszurze firma powinna zwracać się do klienta per Pan / Pani, czy ostatnio też jest możliwa forma na ty?
Bardzo dziękuję z góry za odpowiedź!
Andrea Kret z Hamburga
Polacy w dalszym ciągu pozostają ze sobą w dwóch typach relacji: na ty i na pan / pani (tak jak w niemieckim du i Sie). W kontaktach towarzyskich pod tym względem nic się nie zmieniło.
Natomiast forma zwracania się do adresata przez ty rozpowszechnia się – pod wpływem wielofunkcyjnego angielskiego you – w kontaktach pisemnych firm z klientami i w reklamach (nie tylko pisemnych, ale i telewizyjnych oraz radiowych). Zabieg ten ma na celu skrócenie dystansu między nadawcą a odbiorcą po to, by bardziej skutecznie realizować perswazyjną funkcje języka.
Eleganckie firmy stosują jednak formy pan, pani, państwo. I te właśnie formy – wyrażające szacunek do adresata – są przez nas polecane.
Małgorzata Marcjanik, prof., Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego