nadawca pisma urzędowego

nadawca pisma urzędowego
28.10.2004
28.10.2004
Witam. Która z form, użyta we wszelkich pismach urzędowych, jest poprawna:
a) Urząd Miasta i Gminy zwraca się z uprzejmą prośbą …;
b) Zwracam się z uprzejmą prośbą … ?
Innymi słowy, czy pełna nazwa jakiejś instytucji może być podmiotem w zdaniu, czy należy raczej używać podmiotu domyślnego (ja), jak w drugim przykładzie? Dziękuję.
Zacznijmy od tego, że każde pismo urzędowe powinno zawierać pełną nazwę nadawcy (nazwę tę umieszcza się w lewym górnym rogu pisma). Początek treści pisma powinien być z nazwą nadawcy skorelowany. Ze względu na formę podmiotu dopuszcza się następujące warianty:
1. Nazwa nadawcy (w funkcji podmiotu zdania – kto?) jest powtórzona w całości lub – w wypadku nazw długich – tylko jej najważniejsza część. Np. „Urząd Miasta i Gminy Pułtusk zwraca się…” lub „Urząd Miasta i Gminy (w domyśle: Pułtusk) zwraca się…”.
2. Nazwa nadawcy, oznaczającego zbiór osób (tak jak omawiany Urząd Miasta i Gminy) może w tekście pisma być pominięta, ale orzeczenie musi wówczas przybrać formę 1. osoby liczby mnogiej, a więc „Zwracamy się…”.
3. Nazwy urzędów jednoosobowych, np. Burmistrz Gminy Warszawa Centrum, dopuszczają w tekście pisma orzeczenie w 1. osobie liczby pojedynczej: „Zwracam się…”.
Wariant 1. w praktyce zdaje się występować najczęściej. Godny polecenia jest zwłaszcza w sytuacjach szczególnie oficjalnych, gdy pismo kierowane jest do urzędu w hierarchii służbowej wyższego.
Małgorzata Marcjanik, prof., Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego