oferta i promocja

oferta i promocja
8.05.2014
8.05.2014
W różnych przekazach reklamowych coraz częściej spotykam się z formami promocja na (np. telewizory), specjalna oferta na komputery, a nawet atrakcyjne ceny na…. Czy taka forma jest poprawna? Zawsze wydawało mi się, że poprawne są jedynie formy: promocja jakiegoś produktu, oferta produktu, cena produktu, a nie na produkt.
Pozdrawiam
Do wymienionych przykładów można jeszcze dorzucić przecenę: „Rozmawiały o dzieciach i przecenach na ciuchy” (Polityka). To, że tradycyjna składnia bezprzyimkowa ustępuje czasem konstrukcjom z przyimkiem, jest faktem dobrze znanym, niekiedy ocenianym pozytywnie jako przejaw dążenia do precyzji. Spośród wymienionych konstrukcji dwie, mianowicie oferta na coś i cena na coś, uwzględniono zresztą w Nowym słowniku poprawnej polszczyzny PWN, i to bynajmniej nie po to, aby je zakwestionować, por. przykłady w słowniku: „Oferta na posadę wychowawcy w internacie” i „Ceny na żyto”. Muszę przyznać, że pozostałe konstrukcje też nie wydają mi się rażące.
Mirosław Bańko, Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego