p.o.
czy też
Wzbudza to u mnie w pracy gorące polemiki, dlatego będę wdzięczna za udzielenie odpowiedzi.
Joanna Leśniewska
20.04.2009
20.04.2009
Jak powinno się adresować pisma urzędowe (nagłówek):p.o. Dyrektora Departamentu X
Pan Jan Kowalski
czy też
p.o. Dyrektor Departamentu
Pan Jan Kowalski
Wzbudza to u mnie w pracy gorące polemiki, dlatego będę wdzięczna za udzielenie odpowiedzi.
Joanna Leśniewska
Skrót p.o. o znaczeniu 'pełniący obowiązki' w zasadzie łączymy z następującym po nim rzeczownikiem związkiem zgody, co PWN-owski słownik poprawnej polszczyzny ilustruje przykładem: „Rozmawiał o tym z p.o. dyrektorem szkoły”. W słowniku dopuszcza się też konstrukcje typu „Rozmawiał o tym z p.o. dyrektora szkoły” i kwalifikuje je jako potoczne. Tak rozumiana potoczność nie ma oczywiście nic wspólnego z językiem potocznym (sam skrót p.o. występuje przecież tylko w tekstach oficjalnych), lecz jest kategorią czysto wartościującą. Reasumując: z dwóch podanych przez Panią formuł adresatywnych właściwsza jest druga.
Mirosław Bańko, PWN
-
20.04.2009Do odpowiedzi Poradni z 19 kwietnia, dotyczącej p.o. dyrektor vs. p.o. dyrektora pragnę dodać, że w adresie omawianego typu przyjęte jest stosowanie innego szyku. W pierwszej kolejności pisze się imię i nazwisko adresata, a więc Pan Jan Kowalski, w drugiej – jego funkcję, czyli p.o. Dyrektor Departamentu. Ponadto – jeśli adresatem jest osoba na wysokim stanowisku – stosowniejsze byłoby rozpoczęcie adresu od formy Sz. Pan niż Pan.Małgorzata Marcjanik, prof., Uniwersytet Warszawski