piękna polszczyzna

piękna polszczyzna
18.01.2014
18.01.2014
Co to właściwie znaczy mówić piękną polszczyzną? W jednym z wywiadów dziennikarka Katarzyna Dowbor wyznała, że jej syn Maciej „mówi piękną polszczyzną, co było przestrzegane w naszym domu”. Czy piękna polszczyzna to unikanie wulgaryzmów, słów potocznych, wyrażeń slangowych itp.? Za to silenie się na wykwintność wypowiedzi z Mickiewiczem czy Słowackim w ręku? Staram się mówić przede wszystkim poprawnie, prosto i zrozumiale, ale czy powinienem też kłaść nacisk na jakieś piękno wypowiedzi?
Pyta Pan o kanony piękna, to niełatwe pytanie. Ocena zależy od przygotowania estetycznego odbiorcy, a także od mód i upodobań epoki. Mickiewiczowi, o którym Pan wspomniał, starsi od niego poeci i krytycy literaccy wytykali brak dobrego smaku, Słowackiemu zaś nieco starszy od niego Mickiewicz zarzucał próżny estetyzm. Z perspektywy czasu jednak obaj – jak wynika choćby z Pana listu – postrzegani są jako wzory pięknej polszczyzny.
Czas bowiem uszlachetnia, toteż jedna z definicji pięknego języka – trochę żartobliwa – brzmi: język piękny to taki, którego już nie ma. Katarzyna Dowbor, o której Pan wspomniał, chwali wprawdzie syna za pielęgnowanie pięknej polszczyzny, ale proszę zwrócić uwagę, że i dla niej rękojmią piękna jest tradycja („co było przestrzegane w naszym domu”). Czy więc odejście od „mowy ojców” sprawia, że język staje się automatycznie „brzydki”?
Nie posunąłbym się oczywiście do takiej tezy. Są zresztą osoby – językowo kompetentne, obyte i kulturalne – które nawet wulgaryzmów i kolokwializmów nie uważają za sprzeczne z tzw. pięknym językiem, byle ich używano w miarę potrzeby i stosownie do sytuacji. Z tego, że nie o wszystkim należy mówić jednakowo, że forma wypowiedzi powinna zależeć od jej treści, zdawali sobie sprawę już starożytni (znalazło to wyraz w tzw. zasadzie decorum).
Owszem, można sporządzić wykaz pewnych środków językowych, które zazwyczaj oceniane są jako estetyczne. Należałoby wśród nich wymienić paralelizm, antytezy, aliteracje, porównania i wiele innych, ale użycie ich wszystkich naraz dałoby skutek nie do wytrzymania. Jedno z kryteriów piękna polega bowiem na zachowaniu umiaru.
Mirosław Bańko, Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego