superrabat?

 
superrabat?
19.05.2013
Na stronie Poradni Językowej PWN, tuż pod zakładką Prenumerata nowości, znajduje się reklama książki Poprawnie po polsku, prowadząca pod adres http://ksiegarnia.pwn.pl/6443_pozycja.html z osobliwą niespodzianką. Otóż proszę spojrzeć na belkę (pasek tytułowy) tego okna: „Książka Poprawnie po polsku – super rabat: 20%”. Rozumiem, że reklama rządzi się swoimi prawami, ale przytoczony ciąg słów ma raczej walor satyryczny niż perswazyjny. Jeśli ma być poprawnie, to niechże będzie superrabat!
Superrabat jest zanadto warczący. Ma Pan rację że reklama rządzi się swoim i prawami. Twórcy reklam muszą brać pod uwagę m.in. efekty eufoniczne i skojarzenia niesione przez formę dźwiękową.
W ocenie pisowni super chyba się różnimy. W słownikach ortograficznych wszelkie prepozycyjne super- są pisane łącznie, co świadczy o traktowaniu tej cząstki jako przedrostka. Funkcjonuje ona jednak też jako nieodmienny przymiotnik, zarówno predykatywnie, np. „Okazja była super”, jak i atrybutywnie, np. „Film reklamowano jako erotyczny super hit” (przykłady za ISJP). Myślę, że tę dwoistą naturę cząstki/słowa super powinno się tolerować. Do pomyślenia jest przecież nawet super superrabat!
Mirosław Bańko, Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego