w promocji i w wyprzedaży

 
w promocji i w wyprzedaży
9.03.2015
Moje pytanie dotyczy takich terminów jak: promocja, wyprzedaż, oferta. Coraz częściej spotykam się z takim zwrotem stosowanym, głównie przez sprzedających czy osoby związane z handlem: „Mamy coś na promocji”, „Mamy coś na wyprzedaży”. Na przykład: „Proszę spróbować tej wędliny, jest na promocji”, „Tę książkę mamy na promocji”, „Na wyprzedaży obecnie jest połowa naszych artykułów”. Czy jest to poprawna forma użycia tych słów?
Sam zawsze przyzwyczajony byłem do używania formy w promocji oraz w wyprzedaży. Co ciekawe, powyższa reguła nie jest stosowana przy słowie oferta. Pozostaje w ofercie.
Podejrzewam, że powyższy schemat jest tak popularnie stosowany ze względu na wygodę: łatwiej powiedzieć na-promocji, na-wyprzedaży, ponieważ można to wypowiedzieć jak jedno słowo; w promocji czy w wyprzedaży wymaga zrobienia przerwy po w, trudno jest te spółgłoski wypowiedzieć płynnie. Czy jednak nie jest to naruszenie poprawności językowej?
Ma Pan oczywiście rację: powinno się mówić w promocji i w wyprzedaży. Przyczyny odchodzenia od przyimka w na rzecz na upatrywałbym jednak gdzie indziej niż Pan: w wielu różnych konstrukcjach w potocznej polszczyźnie pierwszy z tych przyimków bywa zastępowany drugim, co nieraz już budziło wątpliwości mówiących i ich krytyczne oceny, por. (pracować) na fabryce, na urzędzie, na zakładzie. Z wcześniejszych pytań nadesłanych do poradni widać, że proces ten postępuje.
Mirosław Bańko, Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego