pakiet
  • pisownia nazw usług
    15.03.2002
    Interesują mnie podstawowe zasady dot. pisowni nazw produktów i usług, zwłaszcza wielowyrazowych. Powszechne jest kalkowanie angielskiej pisowni i używanie wielkich liter, np. Poczta Głosowa, Pakiet Telefoniczny, Pizza Hawajska itp. W materiałach reklamowych często decydują względy graficzne, ale jak pisać powinniśmy?
  • Mozilla i Firefox
    22.05.2006
    Witam!
    Na stronie głównej PWN widnie tekst:
    „Wyszukiwarki do Mozilla Firefox/ Użytkownikom przeglądarek Firefox oraz Mozilla…”. Dlaczego Mozilla w nagłówku tego fragmentu nie została odmieniona? Dlaczego nie Wyszukiwarki do Mozilli Firefox albo do Mozilli Firefoxa, a jeszcze lepiej do Mozilli i Firefoxa?
    Nie jestem ekspertem językowym, ale mam wrażenie, że szewc w dziurawych butach chodzi ;-)
    Pozdrawiam
  • OpenOffice
    30.12.2007
    Szanowni Państwo,
    która z form jest poprawna, ewentualnie – najbardziej wskazana? Napisałem to w: (a)OpenOffice, (b) OpenOfficie, (c) OpenOffic'ie?
    Pozdrawiam
  • wielkie litery
    18.09.2002
    Upowszechniła się ostatnio przedziwna zasada pisania czego się da wielką literą. Salon samochodowy oferuje Program Bezpłatnej Obsługi Serwisowej; operator GSM proponuje usługę Krótkim Kodem oraz Na Raz, Dwa, Trzy; firma ubezpieczeniowa informuje o nowo utworzonym Pakiecie Świadczeń Dodatkowych etc. Wydaje mi się, że to wpływ ortografii angielskiej; intuicja – być może błędnie – podpowiada, by jedynie pierwszy człon ww. nazw pisać wielką literą plus, ew. ujmować całość w cudzysłów lub wyróżniać np. kursywą. Jak powinno się więc zapisywać tego typu nazwy – czy wg wzorca „tytuły czasopism”, czy może „nazwy instytucji”? Proszę rozwiać raz na zawsze moje wątpliwości.
    Serdecznie pozdrawiam
    Olga Klecel
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego