firma

Wielki słownik ortograficzny

fir•ma -mie, -mę; firm: firma krzak

Słownik języka polskiego

firma
1. «przedsiębiorstwo handlowe, usługowe lub przemysłowe»
2. «zarejestrowana urzędowa nazwa przedsiębiorstwa»
3. «o osobie mającej dobrą opinię»
4. «o renomowanym przedsiębiorstwie»

• firmowy

Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego

Porady językowe

firma Post Scriptum
9.02.2010
Szanowni Państwo,
czy zapis Post Scriptum występujący w nazwie firmy może być traktowany jako błędny ortograficznie?
Serdecznie pozdrawiam,
Piotr Sanetra
Osoba czy firma?
7.01.2015
Witam!
Mając na myśli firmę, to poprawną formą jest „Zadzwoń do Tauronu” czy „Zadzwoń do Taurona”? do Falubazu czy Falubaza? Mając na myśli imię (Tauron) czy kibica drużyny żużlowej (Falubaz), wybierzemy końcówkę -a, a co w przypadku samej firmy? Proszę o wyjaśnienie.
Pozdrawiam
Paweł
Kropka w zdaniu zawierającym nazwę i adres firmy
29.01.2016
Mam pytanie w sprawie stawiania kropki na końcu zdania. A dokładniej chodzi o sytuację, gdy w treści pisma podajemy adres, np.: „Podanie i dokumenty należy wysłać na adres:
firma xxx
ul. XXXX 5 m. 5
00-000 Miasto”.
Czy w takim przypadku na końcu tego adresu powinna się znaleźć kropka, która by oznaczyła koniec zdania?

Korpus języka polskiego

Autentyczne przykłady użycia w piśmie i mowie zgromadzone w Korpusie
  • ... PZO zakwalifikował do grupy przyrządów typowych. Analogiczne natomiast przyrządy znanych firm zagranicznych zaliczone zostały do grupy przyrządów zastępczych3. Wspomniany katalog nie...
  • ... razy w miesiącu
    kilka razy w tygodniu
    kilka razy dziennie
    Firma SERVISCO Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy...
  • ... po którym zwiększył się nabór nowych dystrybutorów i wzrosły obroty firmy. Niewykluczone też, że powstałyby później następne obrazy filmowe czerpiące inspirację...

Encyklopedia

firma
[wł. < łac. firmus ‘silny’, ‘trwały’],
nazwa, pod którą osoba firmaalub prawna prowadzi przedsiębiorstwo;
wartość firmy, renoma firmy, ang. goodwill,
ekon. ogół niematerialnych składników przedsiębiorstwa wpływających na jego wartość rynkową, różnica między wartością firmy a wartością fizycznych aktywów;
ekon. trudna do obliczenia wartość niematerialnych aktywów firmy: marek towarowych, patentów, zgromadzonej wiedzy o klientach, przywiązania konsumentów do produktów firmy;

Synonimy

Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego