odbiorca

Wielki słownik ortograficzny PWN

od•bior•ca -cę; -cy, -ców

Słownik języka polskiego PWN

odbiorca
1. «osoba upoważniona do odbioru czegoś»
2. «osoba, do której dociera przekaz artystyczny, intelektualny lub informacyjny»

• odbiorczyni

Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego

Porady językowe

adresat w liście
24.03.2009
Szanowni Państwo,
z tego, co wiem [wynika, że] w liście motywacyjnym należy napisać swoje imię i nazwisko oraz dane kontaktowe w lewym górnym rogu, a adres firmy, do której jest wysyłana oferta – w prawym. Jak sytuacja wygląda w przypadku zaproszenia, które wysyłam w imieniu organizacji? Czy dane adresata zawsze powinny znaleźć się po prawej stronie? (Dla mnie to jakoś dziwnie wygląda).
Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.
do wiadomości Pani Kowalskiej
4.12.2011
2 października 2011 udzielili Państwo odpowiedzi, że pisownia wielką literą formy grzecznościowej pan, w przypadku gdy chodzi o osobę trzecią, a nie o adresata pisma, jest nieuzasadnione (przykład: „Skontaktował się ze mną w tej sprawie pan Jan Nowak”). Spotykam się z użyciem wielkiej litery w korespondencji mailowej, kiedy list wysyłany jest również do wiadomości osoby, o której mowa w treści: „Przesyłam treść maila również do wiadomości Pani Kowalskiej”. Czy takie użycie jest uzasadnione?
„Państwo słuchają” czy „Państwo słuchacie”?
22.11.2006
Witam!
Osoby prowadzące audycje radiowe mówią: „Państwo słuchają, jak opowiadam...”, „Państwo piszą do mnie listy...”. Skąd pochodzi takie zastosowanie czasowników słuchają, piszą (3 os. l. mn.) w odniesieniu do 2 os.? Bardziej poprawna wydaje się forma: „Państwo piszecie do mnie listy”. Która forma jest poprawna?
Dziękuję i pozdrawiam
Ewa Krot

Korpus języka polskiego

Autentyczne przykłady użycia w piśmie i mowie zgromadzone w Korpusie
  • ... na rachunek bankowy w oddziałach PKO BP. Ministerstwo Finansów zachęca odbiorców do lokowania otrzymanej gotówki w obligacje detaliczne. Do dyspozycji indywidualni...
  • ... istotności poszczególnych cech oraz związków między nimi - badań ilościowych preferencji odbiorców danej kampanii reklamowej. Prowadzenie badań jakościowych, które skutecznie przekraczają barierę...
  • ... wskazuje na zdolność mediów masowych do wywoływania zmiany struktury poznawczej odbiorców, co ma decydujące znaczenie dla formowania ich postaw i zachowań...

Synonimy

Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego