Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Cosmopolitan
Nr: 10 (18)
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
sztuki starych, często nawet prymitywnych kultur różnych kontynentów. Surowe drewno, prostota wykonania, minimum ornamentów i zdobień wynikała kiedyś z niedoskonałości narzędzi, dziś jest przeciwwagą dla wzorniczych cacek, które są dziełami sztuki, pięknymi, ale kompletnie niepraktycznymi. Gładkie, metaliczne powierzchnie zastępuje się chropowatymi fakturami kilimów, plecionek z liści palmowych, ratanu, włókna kokosowego. Barwy Afryki to przede wszystkim paleta kolorów ziemi: czerwienie terakoty, kolory gliny, beże, piasek, brązy, khaki, żółcienie i czernie. Ważny jest również błękit, i to zarówno mocna ultramaryna, jak i jasny błękit lazurowy. Oprócz odważnych połączeń kolorystycznych, niewątpliwie najważniejsze są geometryczne wzory, pełniące często funkcję amuletów chroniących od złych duchów lub
sztuki starych, często nawet prymitywnych kultur różnych kontynentów. Surowe drewno, prostota wykonania, minimum ornamentów i zdobień wynikała kiedyś z niedoskonałości narzędzi, dziś jest przeciwwagą dla wzorniczych cacek, które są dziełami sztuki, pięknymi, ale kompletnie niepraktycznymi. Gładkie, metaliczne powierzchnie zastępuje się chropowatymi fakturami kilimów, plecionek z liści palmowych, ratanu, włókna kokosowego. Barwy Afryki to przede wszystkim paleta kolorów ziemi: czerwienie terakoty, kolory gliny, beże, piasek, brązy, khaki, żółcienie i czernie. Ważny jest również błękit, i to zarówno mocna ultramaryna, jak i jasny błękit lazurowy. Oprócz odważnych połączeń kolorystycznych, niewątpliwie najważniejsze są geometryczne wzory, pełniące często funkcję amuletów chroniących od złych duchów lub
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego