Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
odrębna logika, podporządkowana napięciom namiętności - stąd i język odrębny.
Eksponował mistrzostwo Szekspira jako kreatora charakterów (tu bliski był Schleglowi), odsłaniającego psychologiczne prawdy. Także jako malarza namiętności. U Szekspira - pisał Coleridge - „każde zdanie, każda metafora, każda personifikacja może być usprawiedliwiona namiętnością, powstałą w umyśle poety albo opisywanych przezeń charakterów". To Coleridge - według M.M. Badawiego - jako pierwszy docenił dramatyczne walory wyobraźni Szekspirowskiej, jej dynamizm, funkcjonalność metafory, która się pojawia wtedy tylko, gdy dzięki wprowadzanym przez nią przekształceniom zostaje do tekstu wprowadzony nowy sens. Na przykład w kreacji lady Makbet wyobrażenia, pojawiające się w jej monologu, objawiają i takie aspekty charakteru, których
odrębna logika, podporządkowana napięciom namiętności - stąd i język odrębny.<br>Eksponował mistrzostwo Szekspira jako kreatora charakterów (tu bliski był Schleglowi), odsłaniającego psychologiczne prawdy. Także jako malarza namiętności. U Szekspira - pisał Coleridge - &lt;q&gt;&#132;każde zdanie, każda metafora, każda personifikacja może być usprawiedliwiona namiętnością, powstałą w umyśle poety albo opisywanych przezeń charakterów"&lt;/&gt;. To Coleridge - według M.M. Badawiego - jako pierwszy docenił dramatyczne walory wyobraźni Szekspirowskiej, jej dynamizm, funkcjonalność metafory, która się pojawia wtedy tylko, gdy dzięki wprowadzanym przez nią przekształceniom zostaje do tekstu wprowadzony nowy sens. Na przykład w kreacji lady Makbet wyobrażenia, pojawiające się w jej monologu, objawiają i takie aspekty charakteru, których
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego