Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 8
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
anglikanizmu i obrony tradycji przed zakusami racjonalizmu. Wszystko zaczęło się od głośnego kazania Johna Keble z 14 lipca 1833 r. o "Apostazji narodowej". Data wybrana była nieprzypadkowo. 44 lata wcześniej wybuchła Rewolucja Francuska, której idee stanowiły główny przedmiot krytyki członków ruchu. Zwolennikami ruchu oksfordzkiego byli tacy teologowie i wpływowi myśliciele: Edward Bouverie Pusey, Hurrel Froude, William Palmer czy wreszcie sam Newman. W 1833 r. zaczęły się ukazywać tzw. traktaty na czasie. Opublikowano ich razem 90. Najwięcej, bo aż 26, napisał Newman.

Kiedy w 1845 r. Newman kończył esej o "Rozwoju doktryny chrześcijańskiej", który stanowił jego pożegnanie z anglikanizmem, romantycy polscy zbierali
anglikanizmu i obrony tradycji przed zakusami racjonalizmu. Wszystko zaczęło się od głośnego kazania Johna Keble z 14 lipca 1833 r. o "Apostazji narodowej". Data wybrana była nieprzypadkowo. 44 lata wcześniej wybuchła Rewolucja Francuska, której idee stanowiły główny przedmiot krytyki członków ruchu. Zwolennikami ruchu oksfordzkiego byli tacy teologowie i wpływowi myśliciele: Edward Bouverie Pusey, Hurrel Froude, William Palmer czy wreszcie sam Newman. W 1833 r. zaczęły się ukazywać tzw. traktaty na czasie. Opublikowano ich razem 90. Najwięcej, bo aż 26, napisał Newman.<br><br> Kiedy w 1845 r. Newman kończył esej o "Rozwoju doktryny chrześcijańskiej", który stanowił jego pożegnanie z anglikanizmem, romantycy polscy zbierali
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego