Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Wprost
Nr: 01.30 (5)
Miejsce wydania: Poznań
Rok: 2000
Oscar dla Wajdy może być więc traktowany jako symboliczna próba wyrównania rachunków Akademii Filmowej z polską kinematografią. Aż siedem doskonałych polskich obrazów uzyskało nominacje w kategorii "najlepszy film obcojęzyczny" i przegrało w wysoce nobilitującej konkurencji. Na przykład: w 1964 r. "Nóż w wodzie" Romana Polańskiego pokonało "Osiem i pół" Federico Felliniego. "Faraon" Jerzego Kawalerowicza w 1967 r. przepadł w konfrontacji z "Kobietą i mężczyzną" Claude'a Lelouche'a. Sam Wajda trzy razy był blisko Oscara: w 1976 r. jego "Ziemia obiecana" przegrała w konfrontacji z "Dersu Uzałą" Akiry Kurosawy, od "Panien z Wilka" w 1979 r. lepszy okazał się "Blaszany bębenek" Volkera Schloendorfa
Oscar dla Wajdy może być więc traktowany jako symboliczna próba wyrównania rachunków Akademii Filmowej z polską kinematografią. Aż siedem doskonałych polskich obrazów uzyskało nominacje w kategorii "najlepszy film obcojęzyczny" i przegrało w wysoce nobilitującej konkurencji. Na przykład: w 1964 r. "Nóż w wodzie" Romana Polańskiego pokonało "Osiem i pół" Federico Felliniego. "Faraon" Jerzego Kawalerowicza w 1967 r. przepadł w konfrontacji z "Kobietą i mężczyzną" Claude'a Lelouche'a. Sam Wajda trzy razy był blisko Oscara: w 1976 r. jego "Ziemia obiecana" przegrała w konfrontacji z "Dersu Uzałą" Akiry Kurosawy, od "Panien z Wilka" w 1979 r. lepszy okazał się "Blaszany bębenek" Volkera Schloendorfa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego