Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Tygodnik Podhalański
Nr: 11
Miejsce wydania: Zakopane
Rok: 1999
rozpaczy znane są w sztuce ludów znajdujących się na bardzo różnych szczeblach rozwoju kultury i zamieszkujących ziemie odległe od siebie o setki tysięcy kilometrów. Tradycja ich sięga daleko poza zakres ikonografii chrześcijańskiej. W sztuce etruskiej znane były przedstawienia Herkulesa Odpoczywającego, w greckiej - siedzącego w zamyśleniu boga Kronosa - pisała Anna Kunczyńska. Frasobliwe postacie znaleziono też wśród zabytków starożytnego Rzymu, a także w Azji. Badacze, zajmujący się ikonografią Chrystusa Frasobliwego twierdzą, że jest to nowa interpretacja znanego od wieków symbolu żalu, rozpaczy i zamyślenia. Natomiast ludowe rzeźby wywodzą się z tradycji późnogotyckiej.
Chrystus Frasobliwy w przedstawieniu artystów ludowych był odzwierciedleniem życia polskiego chłopa
rozpaczy znane są w sztuce ludów znajdujących się na bardzo różnych szczeblach rozwoju kultury i zamieszkujących ziemie odległe od siebie o setki tysięcy kilometrów. Tradycja ich sięga daleko poza zakres ikonografii chrześcijańskiej. W sztuce etruskiej znane były przedstawienia Herkulesa Odpoczywającego, w greckiej - siedzącego w zamyśleniu boga Kronosa - pisała Anna Kunczyńska. Frasobliwe postacie znaleziono też wśród zabytków starożytnego Rzymu, a także w Azji. Badacze, zajmujący się ikonografią Chrystusa Frasobliwego twierdzą, że jest to nowa interpretacja znanego od wieków symbolu żalu, rozpaczy i zamyślenia. Natomiast ludowe rzeźby wywodzą się z tradycji późnogotyckiej.<br>Chrystus Frasobliwy w przedstawieniu artystów ludowych był odzwierciedleniem życia polskiego chłopa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego