Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
dzieła sztuki w
estetycznej percepcji (...) To, co dane w niej [w jakości estetycznej]
jako potencjalne jest tylko planem, schematem, który może określać
kierunek i substancję dla jej realizacji. Ten plan, będący jej
fundamentalną strukturą, jest względnie stabilny, głównie dlatego, że
jakość estetyczna, jak zaznaczyłem wcześniej, stanowi funkcję względnie
stabilnej formy. Jakkolwiek forma jest względnie stabilna, tzn.
ustrukturowana poprzez zasadę głębokości, bogactwa, to rozmiar
aktualizacji jakości estetycznej zależy od estetycznego wykształcenia
percepującego, od jego wiedzy, doświadczenia i kulturowego obycia".
Na szczególną uwagę zasługuje prezentowane przekonanie o zmienności
struktury dzieła sztuki w zależności od możliwości odbiorcy, czyli
możliwości zainicjowania - przez niego - dynamizacji struktury
dzieła sztuki w<br>estetycznej percepcji (...) To, co dane w niej [w jakości estetycznej]<br>jako potencjalne jest tylko planem, schematem, który może określać<br>kierunek i substancję dla jej realizacji. Ten plan, będący jej<br>fundamentalną strukturą, jest względnie stabilny, głównie dlatego, że<br>jakość estetyczna, jak zaznaczyłem wcześniej, stanowi funkcję względnie<br>stabilnej formy. Jakkolwiek forma jest względnie stabilna, tzn.<br>ustrukturowana poprzez zasadę głębokości, bogactwa, to rozmiar<br>aktualizacji jakości estetycznej zależy od estetycznego wykształcenia<br>percepującego, od jego wiedzy, doświadczenia i kulturowego obycia".<br> Na szczególną uwagę zasługuje prezentowane przekonanie o zmienności<br>struktury dzieła sztuki w zależności od możliwości odbiorcy, czyli<br>możliwości zainicjowania - przez niego - dynamizacji struktury
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego