obyczaje, a zabawom towarzyskim nadała malowniczość „złotego" średniowiecza. W „żywych obrazach", inscenizacjach, balach i grach salonowych popularyzowano zarówno wzory trubadurów, jak i polskich bohaterów narodowych, otoczonych kultem w Świątyni Sybilli.<br> Udział Wirtemberskiej w rozpowszechnianiu idei sybillińskiej, przekonanie, że heroiczna przeszłość może kształtować przyszłość Polski, był znaczny i świadomy. Już na emigracji, sporządzając rejestr najważniejszych wydarzeń puławskich, Wirtemberska sprecyzowała trafnie rolę, jaką pełniły Puławy porozbiorowe. Pisała mianowicie o małym modelu ojczyzny tam restytuowanym i o „świętym ogniu patriotyzmu" świadomie pielęgnowanym. Kiedy z inicjatywy Czartoryskiej przystąpiono w Puławach do pracy nad Opisem niektórych pamiątek zachowanych w Świątyni Sybilli w Puławach