Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Wiedza i Życie
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1999
Wielkość skutecznej powierzchni odbicia samolotu w zasadniczy sposób zależy od jego układu aerodynamicznego, czyli kształtu. Samolot trudno wykrywalny przez radar powinien być "gładki" i krzywoliniowy, pozbawiony płaskich, zwłaszcza pionowych powierzchni, a także wystających elementów (np. anten zewnętrznych). Widać to doskonale na przykładzie samolotów B-2 (bombowiec strategiczny wykonany w układzie aerodynamicznym "latającego skrzydła") i myśliwsko-bombowych F-117. Odpowiedni kształt w znakomitym stopniu kamufluje samolot. Istnieją jednak inne sposoby zmniejszania skutecznej powierzchni odbicia, na przykład poprzez zastosowanie materiałów konstrukcyjnych, zwanych z angielska RAM (Radar Absorbent Material). Osłaniają one samolot na kilka sposobów. Materiały szerokopasmowe, nazywane "prawdziwymi" materiałami pochłaniającymi. Zapewniają pochłanianie energii
Wielkość skutecznej powierzchni odbicia samolotu w zasadniczy sposób zależy od jego układu aerodynamicznego, czyli kształtu. Samolot trudno wykrywalny przez radar powinien być "gładki" i krzywoliniowy, pozbawiony płaskich, zwłaszcza pionowych powierzchni, a także wystających elementów (np. anten zewnętrznych). Widać to doskonale na przykładzie samolotów B-2 (bombowiec strategiczny wykonany w układzie aerodynamicznym "latającego skrzydła") i myśliwsko-bombowych F-117. Odpowiedni kształt w znakomitym stopniu kamufluje samolot. Istnieją jednak inne sposoby zmniejszania skutecznej powierzchni odbicia, na przykład poprzez zastosowanie materiałów konstrukcyjnych, zwanych z angielska RAM (Radar Absorbent Material). Osłaniają one samolot na kilka sposobów. Materiały szerokopasmowe, nazywane "prawdziwymi" materiałami pochłaniającymi. Zapewniają pochłanianie energii
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego