Typ tekstu: Książka
Autor: Kabatc Eugeniusz
Tytuł: Vinum sacrum et profanum
Rok: 2003
tobą, niewiasto, jeszczeć nie przyszła godzina moja" (godzina czego? - ofiary odkupienia?) z czasu pierwszego cudu - nieco bardziej zrozumiałe.
Chrystusowy udział w kształtowaniu winnej kultury jest bardzo śródziemnomorski: zakładając powszechność spożywania winnego napoju na obrzeżach wielkiego morza, nie można było nie pamiętać, że napój ten jest trunkiem, napitkiem w różnym stopniu alkoholowym, podniecającym. Ta jego cecha daleko wykracza poza zwyczajną, rzekłbym, służebną funkcję przy spożywaniu posiłków, podnosząc ich smak, jak również ułatwiając trawienie i przyswajanie.
Toteż musiała być wzięta pod uwagę tym bardziej, że przedchrześcijańskie kulty wykorzystywały wino aż nazbyt często jako środek oszałamiający - zarówno w misteriach religijnych, jak i w obyczajach
tobą, niewiasto, jeszczeć nie przyszła godzina moja" (godzina czego? - ofiary odkupienia?) z czasu pierwszego cudu - nieco bardziej zrozumiałe.<br>Chrystusowy udział w kształtowaniu winnej kultury jest bardzo śródziemnomorski: zakładając powszechność spożywania winnego napoju na obrzeżach wielkiego morza, nie można było nie pamiętać, że napój ten jest trunkiem, napitkiem w różnym stopniu alkoholowym, podniecającym. Ta jego cecha daleko wykracza poza zwyczajną, rzekłbym, służebną funkcję przy spożywaniu posiłków, podnosząc ich smak, jak również ułatwiając trawienie i przyswajanie. <br>Toteż musiała być wzięta pod uwagę tym bardziej, że przedchrześcijańskie kulty wykorzystywały wino aż nazbyt często jako środek oszałamiający - zarówno w misteriach religijnych, jak i w obyczajach
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego