Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
Łatwo zauważyć, że przy tej interpretacji mój sprzeciw wobec myśli Kołakowskiego byłby bezsilny.
Ale Kołakowski mówi też, jak sądzę, że świat jest tak urządzony, iż zachodzi co najmniej jedna z tych dwu ewentualności: gdy nie ma Boga, nihilizm poznawczy jest nieuchronny, brak Boga naraża nas beznadziejnie na nihilizm. Ta silniejsza (alternatywna) wykładnia myśli Kołakowskiego ujmuje ją jako tezę, iż w świecie musi występować co najmniej jedna z tych osób: Bóg albo nihilista. Według tej wykładni świat bez Boga, ale zarazem bez nihilisty jest niemożliwy. Łatwo zauważyć, że właśnie temu się sprzeciwiam mówiąc: ani Bóg, ani nihilizm poznawczy.
Opłakane położenie nihilisty poznawczego
Łatwo zauważyć, że przy tej interpretacji mój sprzeciw wobec myśli Kołakowskiego byłby bezsilny.<br> Ale Kołakowski mówi też, jak sądzę, że świat jest tak urządzony, iż zachodzi &lt;hi&gt;co najmniej&lt;/hi&gt; jedna z tych dwu ewentualności: gdy nie ma Boga, nihilizm poznawczy jest nieuchronny, brak Boga naraża nas beznadziejnie na nihilizm. Ta silniejsza (alternatywna) wykładnia myśli Kołakowskiego ujmuje ją jako tezę, iż w świecie musi występować co najmniej jedna z tych &lt;page nr=8&gt; osób: Bóg albo nihilista. Według tej wykładni świat bez Boga, ale zarazem bez nihilisty jest niemożliwy. Łatwo zauważyć, że właśnie temu się sprzeciwiam mówiąc: ani Bóg, ani nihilizm poznawczy.<br> Opłakane położenie nihilisty poznawczego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego