Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
hasła, nie wynikała z założenia, które wyrażało się w haśle: "sztuka dla sztuki". W okresie Młodej Polski zaszło w literaturze charakterystyczne przesunięcie: od pasywizmu, czyli dekadenckiej bierności, do aktywizmu, czyli włączania się w historyczne procesy i akcentowania czynnej roli sztuki i artysty. Krytyka w tym procesie uczestniczyła, niemal bez wyjątków aprobowała jego kierunek. Świadczy o tym to choćby, co w pierwszym piętnastoleciu XX wieku napisano o Wyspiańskim. Nie chciała ona ograniczać się jedynie do kontemplacji tego, co uznawano za estetycznie wartościowe, głębokie, nasycone treściami metafizycznymi, nie sprowadzała swych zadań do empatycznego wnikania w dzieło, uznane za wartościowe.
9. Kształtowanie kanonu
Kształtowanie
hasła, nie wynikała z założenia, które wyrażało się w haśle: "sztuka dla sztuki". W okresie Młodej Polski zaszło w literaturze charakterystyczne przesunięcie: od pasywizmu, czyli dekadenckiej bierności, do aktywizmu, czyli włączania się w historyczne procesy i akcentowania czynnej roli sztuki i artysty. Krytyka w tym procesie uczestniczyła, niemal bez wyjątków aprobowała jego kierunek. Świadczy o tym to choćby, co w pierwszym piętnastoleciu XX wieku napisano o Wyspiańskim. Nie chciała ona ograniczać się jedynie do kontemplacji tego, co uznawano za estetycznie wartościowe, głębokie, nasycone treściami metafizycznymi, nie sprowadzała swych zadań do empatycznego wnikania w dzieło, uznane za wartościowe. <br>&lt;page nr=151&gt; 9. Kształtowanie kanonu <br>Kształtowanie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego