Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
ja', ale transcedowanie podmiotowego 'ja' logiki formalnej,
które wszystko czyni przedmiotem poznania różnym od siebie. Nishida pisał:
"Transcedowanie samego siebie oznacza samonegację, umożliwiającą dotarcie

do prawdziwego ego. Taki jest sens następujących paradoksalnych cytatów
z sutr buddyjskich: "Wszystkie jaźnie nie są jaźniami i dlatego nazywamy je
jaźniami", "Jaźń jest 'buddą', a 'budda' jest jaźnią". Nie oznacza to tożsamości
naszej jaźni i 'buddy' w rozumienia logiki klasycznej".
Nie wszyscy mistrzowie zen opowiadali się za paradoksalną interpretacją
relacji 'jaźni jednostkowej' i 'buddy'. Niektórzy w zetknięciu z paradoksem
starali się go rozwiązać, czyli nagiąć do wymogów zdroworozsądkowej logiki
formalnej, która nie uznaje sprzeczności za prawdę
ja', ale transcedowanie podmiotowego 'ja' logiki formalnej, <br>które wszystko czyni przedmiotem poznania różnym od siebie. Nishida pisał: <br>&lt;q&gt;"Transcedowanie samego siebie oznacza samonegację, umożliwiającą dotarcie <br>&lt;page nr=62&gt;<br>do prawdziwego ego. Taki jest sens następujących paradoksalnych cytatów <br>z sutr buddyjskich: "Wszystkie jaźnie nie są jaźniami i dlatego nazywamy je <br>jaźniami", "Jaźń jest 'buddą', a 'budda' jest jaźnią". Nie oznacza to tożsamości <br>naszej jaźni i 'buddy' w rozumienia logiki klasycznej".&lt;/&gt; <br>Nie wszyscy mistrzowie zen opowiadali się za paradoksalną interpretacją <br>relacji 'jaźni jednostkowej' i 'buddy'. Niektórzy w zetknięciu z paradoksem <br>starali się go rozwiązać, czyli nagiąć do wymogów zdroworozsądkowej logiki <br>formalnej, która nie uznaje sprzeczności za prawdę
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego