Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura
Nr: 400-401
Miejsce wydania: Paryż
Rok: 1981
zbiorowej pamięci. Zrozumiemy też, że radykalizm społeczny romantyzmu polskiego wynikał bardziej z tradycyjnej koncepcji praw obywatelskich niż ulegania wpływom ruchów socjalistycznych w XIX stuleciu. To przecież Konstytucja 3-go Maja, a nie manifest Komunistyczny, stanowiła punkt odniesienia dla romantycznej myśli społecznej. Stąd też tak silny kult wolności, będący jednocześnie, o czym nie zawsze się u nas pamięta, kultem praw. Dopiero w tym ujęciu warto interpretować romantyczne zrywy powstańcze. I można w tej chwili zauważyć, że najnowsze badania tego okresu dość wyraźnie zmierzają w tym właśnie kierunku. Te właśnie tendencje widać zarówno w fundamentalnej monografii Marii Janion i Marii Żmigrodzkiej "Romantyzm i historia
zbiorowej pamięci. Zrozumiemy też, że radykalizm społeczny romantyzmu polskiego wynikał bardziej z tradycyjnej koncepcji praw obywatelskich niż ulegania wpływom ruchów socjalistycznych w XIX stuleciu. To przecież Konstytucja 3-go Maja, a nie manifest Komunistyczny, stanowiła punkt odniesienia dla romantycznej myśli społecznej. Stąd też tak silny kult wolności, będący jednocześnie, o czym nie zawsze się u nas pamięta, kultem praw. Dopiero w tym ujęciu warto interpretować romantyczne zrywy powstańcze. I można w tej chwili zauważyć, że najnowsze badania tego okresu dość wyraźnie zmierzają w tym właśnie kierunku. Te właśnie tendencje widać zarówno w fundamentalnej monografii Marii Janion i Marii Żmigrodzkiej "Romantyzm i historia
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego