akcie poznania, ponieważ jest w nim obecna jako podmiot, <br>który jest różny od przedmiotu poznania. <br>Pojęcie 'jaźni zwyczajnej' pojawia się w naukach mistrza Nanquana <br>Puyuana (jap. Nansen Fugan ?-834), który na pytanie swojego ucznia, <br>Zhaozhou Congshena (jap. Joshu Jushin, 778-897), o to, czym jest istota zen <br>(dosłownie 'droga', chiń. dao; jap. do), odpowiedział: "Zwyczajna jaźń jest <br>'drogą' (chiń. pingchanxinshi dao; jap. byojo shin kore do)". <br>Dalszy ciąg tego słynnego dialogu brzmi następująco: "Czy powinniśmy <br>kierować się w stronę 'drogi', czy nie?" - zapytał Zhaoshou. "Jeśli próbujesz <br>nakierować się na nią, oddalasz się od niej" - odpowiedział Nanquan. "Jeśli <br><page nr=54><br>nie będziemy kierować się