Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
bohatera, narratora, autora). Stąd wrażenie, że także jako pisarz Gombrowicz udaje, nie mówi całkiem poważnie; nie naprawdę kocha i nie naprawdę zabija. Tak jest - moim zdaniem - istotnie i to go właśnie różni od Nietzschego. Nietzsche chciał, aby człowiek - zmieniając się i przekształcając - podejmował z całą pasją i ryzykiem przeświadczenia i doświadczenia, przez które przechodził. Aby sam siebie przekuwał surowo w nadczłowieka...
Mimo licznych podobieństw do marzeń Nietzschego Gombrowicz trzyma się w istocie bliżej Schopenhauera. Usilnie podkreśla bowiem umowną i zabawową stronę swoich przedsięwzięć. Nie chce być aktorem tragicznym, przyznaje się chętniej do roli "błazenka"... Groźne "drażnienie się nasze (...) straszne wzmożenie konkretności
bohatera, narratora, autora). Stąd wrażenie, że także jako pisarz Gombrowicz udaje, nie mówi całkiem poważnie; nie naprawdę kocha i nie naprawdę zabija. Tak jest - moim zdaniem - istotnie i to go właśnie różni od Nietzschego. Nietzsche chciał, aby człowiek - zmieniając się i przekształcając - podejmował z całą pasją i ryzykiem przeświadczenia i doświadczenia, przez które przechodził. Aby sam siebie przekuwał surowo w nadczłowieka...<br>Mimo licznych podobieństw do marzeń Nietzschego Gombrowicz trzyma się w istocie bliżej Schopenhauera. Usilnie podkreśla bowiem umowną i zabawową stronę swoich przedsięwzięć. Nie chce być aktorem tragicznym, przyznaje się chętniej do roli "błazenka"... Groźne &lt;q&gt;"drażnienie się nasze (...) straszne wzmożenie konkretności
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego