Typ tekstu: Książka
Autor: Dobroczyński Bartłomiej
Tytuł: New age
Rok: 1997
światowa, zaś człowiek "Nowej Ery" odkrywa, iż jest ona z owym światem
czy wręcz Wszechświatem tożsama. Doświadczenie, które leży u podstaw
spekulacji gnostyckiej a polegające na dojmującym odczuciu własnej
odrębności, wyjątkowości i obcości jest traktowane jako dobre, gdyż
prowadzi do odkrycia jaźni pneumatycznej. Podobne doświadczenie a więc
poczucie bycia odrębnym ego, kimś "zagubionym" i dojmująco osobnym
jest w ramach psychologicznych koncepcji Nowej Ery oceniane jako
iluzoryczne, płynące z ignorancji i oparte na fałszywej świadomości.
Zgodnie bowiem z buddyjską nauką o "niesubstancjalności" i
"bezjaźniowości" nie istnieje żadne odrębne "ja", jakaś prawdziwa
wewnętrzna istota, różna od psyche i Kosmosu a więc odpowiednik tego
światowa, zaś człowiek "Nowej Ery" odkrywa, iż jest ona z owym światem<br>czy wręcz Wszechświatem tożsama. Doświadczenie, które leży u podstaw<br>spekulacji gnostyckiej a polegające na dojmującym odczuciu własnej<br>odrębności, wyjątkowości i obcości jest traktowane jako dobre, gdyż<br>prowadzi do odkrycia jaźni pneumatycznej. Podobne doświadczenie a więc<br>poczucie bycia odrębnym ego, kimś "zagubionym" i dojmująco osobnym <br>jest w ramach psychologicznych koncepcji Nowej Ery oceniane jako<br>iluzoryczne, płynące z ignorancji i oparte na fałszywej świadomości.<br>Zgodnie bowiem z buddyjską nauką o "niesubstancjalności" i<br>"bezjaźniowości" nie istnieje żadne odrębne "ja", jakaś prawdziwa<br>wewnętrzna istota, różna od psyche i Kosmosu a więc odpowiednik tego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego