Typ tekstu: Książka
Autor: Miłosz Czesław
Tytuł: Legendy nowoczesności
Rok: 1944
płaczu"17.
W wielkiej debacie, jaka rozwinęła się wokół modernizmu, Kościół encykliką Pascendi potępił tych wiernych, którzy usiłowali filozofię katolicką budować na dziedzictwie pozostawionym przez Kanta. Stwierdził on wyraźnie, że kantowski i pokantowski immanentyzm, subiektywizm i agnostycyzm są nie do pogodzenia z doktryną. Zalecił, jako jedyną podstawę dla metafizyków katolickich - filozofię scholastyczną. Tym samym zakreślił wyraźną granicę mnożącym się próbom pogodzenia wiary z filozofią. Ale do tego momentu pole badań było otwarte - zarówno dla tych, którzy z nowych zdobyczy teorii poznania czerpali argumenty przeciwko scholastykom, jak i dla tych, którzy, jak Zdziechowski, zbliżali się do Kanta poprzez Schopenhauera i filozofię Wschodu.
Zestawiony
płaczu"&lt;/&gt;17.<br> W wielkiej debacie, jaka rozwinęła się wokół modernizmu, Kościół encykliką Pascendi potępił tych wiernych, którzy usiłowali filozofię katolicką budować na dziedzictwie pozostawionym przez Kanta. Stwierdził on wyraźnie, że kantowski i pokantowski immanentyzm, subiektywizm i agnostycyzm są nie do pogodzenia z doktryną. Zalecił, jako jedyną podstawę dla metafizyków katolickich - filozofię scholastyczną. Tym samym zakreślił wyraźną granicę mnożącym się próbom pogodzenia wiary z filozofią. Ale do tego momentu pole badań było otwarte - zarówno dla tych, którzy z nowych zdobyczy teorii poznania czerpali argumenty przeciwko scholastykom, jak i dla tych, którzy, jak Zdziechowski, zbliżali się do Kanta poprzez Schopenhauera i filozofię Wschodu.<br> Zestawiony
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego