Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 22
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1995
W renesansowych definicjach Polaka wspomina się jedynie o wspólnocie języka. Dopiero w XVII wieku duchowieństwu katolickiemu udaje się upowszechnić pogląd, że konfesja stanowi istotniejsze od mowy kryterium, pozwalające na określenie przynależności etnicznej. Równocześnie zaś z ambon nieustannie powtarzano, że interes religii panującej winien dominować nad racją stanu, a więzy wyznaniowe górować nad narodowymi. Aby uniknąć kolizji wspólnoty przywilejów stanowych z konfesją, zamknięto w 1673 r. innym wyznaniom dostęp do stanu szlacheckiego. Na mocy uchwały sejmowej indygenaty oraz nobilitacje mieli odtąd otrzymywać wyłącznie katolicy. W 1718 roku (teoretycznie dopiero w 1736) pozbawiono protestantów prawa posłowaniu na sejmy. Przywilej ten przywrócono im jednak
W renesansowych definicjach Polaka wspomina się jedynie o wspólnocie języka. Dopiero w XVII wieku duchowieństwu katolickiemu udaje się upowszechnić pogląd, że konfesja stanowi istotniejsze od mowy kryterium, pozwalające na określenie przynależności etnicznej. Równocześnie zaś z ambon nieustannie powtarzano, że interes religii panującej winien dominować nad racją stanu, a więzy wyznaniowe górować nad narodowymi. Aby uniknąć kolizji wspólnoty przywilejów stanowych z konfesją, zamknięto w 1673 r. innym wyznaniom dostęp do stanu szlacheckiego. Na mocy uchwały sejmowej indygenaty oraz nobilitacje mieli odtąd otrzymywać wyłącznie katolicy. W 1718 roku (teoretycznie dopiero w 1736) pozbawiono protestantów prawa posłowaniu na sejmy. Przywilej ten przywrócono im jednak
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego