Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
ról bohatera-narratora nadrzędna jest na pewno rola pisarza, który - przebrnąwszy przez poranne strachy i udręgi - zaczyna "pisać pierwsze stronice dzieła mojego własnego, takiego jak ja, identycznego ze mną (...) dzieła suwerennie przeprowadzającego własną rację moją przeciw wszystkiemu i wszystkim" (F 17). Nadrzędna, bo przecież to dzieło powstało!... i mimo prześmiewczej grandilokwencji Gombrowicza doprowadziło go przecież w końcu do duchowej suwerenności.
Ramą powieści - ramą najogólniejszą - jest zatem sytuacja pisania.
Wyłożywszy, jakie przeżywa męki twórcze (F 5-17), narrator-literat przechodzi do "prawdziwych wspomnień" o zdarzeniach, które uniemożliwiają mu twórczość dojrzałą i najpełniej własną... Aby czytelnika nie znudzić, uzupełnia je "tytułem dygresji" (F
ról bohatera-narratora nadrzędna jest na pewno rola pisarza, który - przebrnąwszy przez poranne strachy i udręgi - zaczyna &lt;q&gt;"pisać pierwsze stronice dzieła mojego własnego, takiego jak ja, identycznego ze mną (...) dzieła suwerennie przeprowadzającego własną rację moją przeciw wszystkiemu i wszystkim"&lt;/&gt; (F 17). Nadrzędna, bo przecież to dzieło powstało!... i mimo prześmiewczej grandilokwencji Gombrowicza doprowadziło go przecież w końcu do duchowej suwerenności.<br>Ramą powieści - ramą najogólniejszą - jest zatem sytuacja pisania.<br>Wyłożywszy, jakie przeżywa męki twórcze (F 5-17), narrator-literat przechodzi do "prawdziwych wspomnień" o zdarzeniach, które uniemożliwiają mu twórczość dojrzałą i najpełniej własną... Aby czytelnika nie znudzić, uzupełnia je "tytułem dygresji" (F
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego