Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
swobodnie rozumujących ludzi - zupełnie niezależnie od jakichkolwiek zamiarów, które by można zrealizować przez zużytkowanie wywnioskowanej wiedzy".
Przeciwko trafności takiego postawienia sprawy przemawiają nawet tak uproszczone rozważania, jak to, które przeprowadziliśmy wyżej. Chodzi mianowicie o to, że jeśli się pragnie uściślić sformułowania tak ogólnikowe jak "uzyskiwanie wiedzy przy ryzyku popełnienia błędu" (inaczej mówiąc: jeśli się pragnie ściślej określić cele, które sobie stawia badacz), to trzeba wyraźnie powiedzieć, jak ów badacz ocenia względną doniosłość błędów, na które się naraża wnioskując indukcyjnie. To zaś z kolei daje macierz swoistej (Hempel proponuje nazwać ją "epistemiczną") użyteczności wszystkich możliwych rezultatów wnioskowania. Jedyna więc różnica między badaniem praktycznym
swobodnie rozumujących ludzi - zupełnie niezależnie od jakichkolwiek zamiarów, które by można zrealizować przez zużytkowanie wywnioskowanej wiedzy".<br> Przeciwko trafności takiego postawienia sprawy przemawiają nawet tak uproszczone rozważania, jak to, które przeprowadziliśmy wyżej. Chodzi mianowicie o to, że jeśli się pragnie uściślić sformułowania tak ogólnikowe jak "uzyskiwanie wiedzy przy ryzyku popełnienia błędu" (inaczej mówiąc: jeśli się pragnie ściślej określić cele, które sobie stawia badacz), to trzeba wyraźnie powiedzieć, jak ów badacz ocenia względną doniosłość błędów, na które się naraża wnioskując indukcyjnie. To zaś z kolei daje macierz swoistej (Hempel proponuje nazwać ją "epistemiczną") użyteczności wszystkich możliwych rezultatów wnioskowania. Jedyna więc różnica między badaniem praktycznym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego