obiektem badań jest jednostka, między jednostką a przyrodą oraz między jednostkami tworzącymi grupę istnieją więzy interakcjonistyczne, model ten można przedstawić w następującej postaci.<br>a) Rozpoznanie tła (uwarunkowań zewnętrznych)<br>1) rozpoznanie środowiska przyrodniczego, jego walorów i struktury (metodami ekologicznymi, fizycznogeograficznymi itp.);<br>2) rozpoznanie środowiska antropogenicznego (wyposażenia usługowego i technicznego) metodami oceny jakościowej;<br>3) rozpoznanie środowiska społecznego (struktury społecznej, demograficznej, intelektualnej, struktury zajęć itp.) metodami analizy ankiet, zgłoszeń itp.;<br>4) określenie charakteru środowiska behawioralnego (przewidywanych modeli zachowań, w których uczestniczyć mają badane jednostki), ukierunkowana synteza pkt. 13 opisująca tło zachowań.<br>b) Rozpoznanie predyspozycji (uwarunkowań wewnętrznych)<br>1) demograficznych (wiek, płeć, stan zdrowia, stan rodzinny