Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jednocześnie bardzo blisko. Postrzega ono w sobie
wszystko, co istnieje, i widzi siebie we wszystkim, niczym nie pogardza".
Nishida uważał, że w historii ludzkości właśnie na Wschodzie można
znaleźć refleksję nad 'nicością absolutną' jako źródłem 'jaźni jednostkowej'.
"Zdaję sobie sprawę, że powszechnie uważa się, iż w filozofii Indii problem
świadomości jednostkowej był jeszcze bardziej pomijany, niż to miało
miejsce w filozofii greckiej. Uważam jednak, że skoro w filozofii Indii
istnienie odrębnej 'jaźni jednostkowej' zostało zanegowane, negację tę
musiała poprzedzać dogłębna analiza pojęcia 'jaźni jednostkowej'". Pojęcie
'nie-ja' jest według Nishidy refleksją nad pierwotnym stanem tożsamości
wszystkiego, który wykracza poza dualizm podmiotu
jednocześnie bardzo blisko. Postrzega ono w sobie <br>wszystko, co istnieje, i widzi siebie we wszystkim, niczym nie pogardza". <br>Nishida uważał, że w historii ludzkości właśnie na Wschodzie można <br>znaleźć refleksję nad 'nicością absolutną' jako źródłem 'jaźni jednostkowej'. <br>&lt;q&gt;"Zdaję sobie sprawę, że powszechnie uważa się, iż w filozofii Indii problem <br>świadomości jednostkowej był jeszcze bardziej pomijany, niż to miało <br>miejsce w filozofii greckiej. Uważam jednak, że skoro w filozofii Indii <br>istnienie odrębnej 'jaźni jednostkowej' zostało zanegowane, negację tę <br>musiała poprzedzać dogłębna analiza pojęcia 'jaźni jednostkowej'".&lt;/&gt; Pojęcie <br>'nie-ja' jest według Nishidy refleksją nad pierwotnym stanem tożsamości <br>wszystkiego, który wykracza poza dualizm podmiotu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego