Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Serca (sanskr. Prajnaparamita-hrdaya-sutra;
chiń. Banruoxinjing; jap. Hannyashingyo ) jest recytowana w większości
klasztorów zen współczesnej Japonii. Tacy japońscy mistrzowie zen, jak
Dogen czy Hakuin, cenili najbardziej Sutrę Lotosu Przedziwnego Prawa (sanskr.
Saddharmapundarika-sutra; chiń. Miaofalianhuajing; jap. Myohorengekyo).
Hakuin twierdził nawet, że zamiast wpatrywania się w 'kluczowy wers' koanu,
można koncentrować się, recytując tytuł Sutry Lotosu Przedziwnego Prawa.
Analizując problem stosunku mistrzów zen do sutr, musimy uświadomić
sobie, że zawierają one nauki bliskie zen. Jak słusznie zauważa Dumoulin,
"wszystkie sutry mahayany zgadzają się co do poglądu, iż najwyższa prawda
nie może być pojęta bez wewnętrznego jej doświadczenia, wszystkie też
podkreślają, chociaż
Serca (sanskr. Prajnaparamita-hrdaya-sutra; <br>chiń. Banruoxinjing; jap. Hannyashingyo ) jest recytowana w większości <br>klasztorów zen współczesnej Japonii. Tacy japońscy mistrzowie zen, jak <br>Dogen czy Hakuin, cenili najbardziej Sutrę Lotosu Przedziwnego Prawa (sanskr. <br>Saddharmapundarika-sutra; chiń. Miaofalianhuajing; jap. Myohorengekyo). <br>Hakuin twierdził nawet, że zamiast wpatrywania się w 'kluczowy wers' koanu, <br>można koncentrować się, recytując tytuł Sutry Lotosu Przedziwnego Prawa. <br>Analizując problem stosunku mistrzów zen do sutr, musimy uświadomić <br>sobie, że zawierają one nauki bliskie zen. Jak słusznie zauważa Dumoulin, <br>&lt;q&gt;"wszystkie sutry mahayany zgadzają się co do poglądu, iż najwyższa prawda <br>nie może być pojęta bez wewnętrznego jej doświadczenia, wszystkie też <br>podkreślają, chociaż
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego