Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Inaczej mówiąc, 'nie-myślenie' j e s t myśleniem i jednocześnie n i e j e s t
myśleniem. Warto zauważyć, że z punktu widzenia logiki formalnej taka
definicja 'nie-myślenia' jest absurdalna i może być uznana za prawdę jedynie
z punktu widzenia logiki 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'.
Huineng nauczał: "Od najdawniejszych czasów wszyscy [patriarchowie
zen - A. K.] głosili jako istotę swojej nauki 'nie-myślenie', 'nie-formę' (chiń.
wuxiang; jap. muso) jako substancję i 'nie-zamieszkiwanie' (chiń. wuzhu; jap.
muju) jako podstawę. 'Nie-forma' oznacza bycie oddzielonym od formy
nawet wtedy, gdy się jest z formą związanym; 'nie-myślenie' oznacza
oddzielenie od myślenia
Inaczej mówiąc, 'nie-myślenie' j e s t myśleniem i jednocześnie n i e j e s t <br>myśleniem. Warto zauważyć, że z punktu widzenia logiki formalnej taka <br>definicja 'nie-myślenia' jest absurdalna i może być uznana za prawdę jedynie <br>z punktu widzenia logiki 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. <br>Huineng nauczał: "Od najdawniejszych czasów wszyscy [patriarchowie <br>zen - A. K.] głosili jako istotę swojej nauki 'nie-myślenie', 'nie-formę' (chiń. <br>wuxiang; jap. muso) jako substancję i 'nie-zamieszkiwanie' (chiń. wuzhu; jap. <br>muju) jako podstawę. 'Nie-forma' oznacza bycie oddzielonym od formy <br>nawet wtedy, gdy się jest z formą związanym; 'nie-myślenie' oznacza <br>oddzielenie od myślenia
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego