Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
z tego punktu widzenia.
Rozróżniamy przede wszystkim wnioskowania służące weryfikacji określonej hipotezy (zbiór możliwych konkluzji składa się z owej hipotezy i jej negacji) oraz wnioskowania zmierzające do wyboru jednej z możliwych hipotez. (Łatwo zauważyć, że rozróżnienie to odpowiada pochodzącemu od K.Ajdukiewicza podziałowi pytań na rozstrzygające i uzupełniające.) Następnie w obrębie każdej z tych klas dokonujemy dalszego podziału ze względu na charakter możliwych konkluzji oraz ich liczbę.
W świetle bardziej szczegółowej analizy uzyskanych w ten sposób klas wnioskowań okazuje się, że poznawczym celem, jaki sobie stawiamy wnioskując, jest uzyskanie bądź konkluzji prawdziwej (np. weryfikacja hipotezy złożonej), bądź konkluzji w małym stopniu
z tego punktu widzenia.<br> Rozróżniamy przede wszystkim wnioskowania służące weryfikacji określonej hipotezy (zbiór możliwych konkluzji składa się z owej hipotezy i jej negacji) oraz wnioskowania zmierzające do wyboru jednej z możliwych hipotez. (Łatwo zauważyć, że rozróżnienie to odpowiada pochodzącemu od K.Ajdukiewicza podziałowi pytań na rozstrzygające i uzupełniające.) Następnie w obrębie każdej z tych klas dokonujemy dalszego podziału ze względu na charakter możliwych konkluzji oraz ich liczbę.<br> W świetle bardziej szczegółowej analizy uzyskanych w ten sposób klas wnioskowań okazuje się, że poznawczym celem, jaki sobie stawiamy wnioskując, jest uzyskanie bądź konkluzji prawdziwej (np. weryfikacja hipotezy złożonej), bądź konkluzji w małym stopniu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego