Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
nobis pacem rozpoczyna cytowana w Alcie (w czterogłosowej fakturze
homofonicznej) fraza chorałowa. Dla Nowowiejskiego chorał gregoriański jest
nie tyle materiałem, elementem konstrukcyjnym lub konstruktywistycznym (nie
wykorzystuje go bowiem na zasadzie przyjętej a priori), lecz służy przede wszystkim
budowaniu określonego wyrazu, ekspresji (o czym szerzej w rozdziale IV). W tej
mszy oddziałuje asymilująco na jej materiał. Inaczej posługuje się kompozytor
materiałem chorałowym w Messe "Stella Maris" op. 49 nr 4 (1937); materiał ten,
wykorzystany w dwóch częściach cyklu (Credo, Sanctus), został ograniczony do
fraz w zasadzie inicjalnych (z Credo III i Sanctus z VIII mszy gregoriańskiej
de Angelis). W Credo powraca kilkakrotnie
nobis pacem rozpoczyna cytowana w Alcie (w czterogłosowej fakturze <br>homofonicznej) fraza chorałowa. Dla Nowowiejskiego chorał gregoriański jest <br>nie tyle materiałem, elementem konstrukcyjnym lub konstruktywistycznym (nie <br>wykorzystuje go bowiem na zasadzie przyjętej a priori), lecz służy przede wszystkim <br>budowaniu określonego wyrazu, ekspresji (o czym szerzej w rozdziale IV). W tej <br>mszy oddziałuje asymilująco na jej materiał. Inaczej posługuje się kompozytor <br>materiałem chorałowym w Messe "Stella Maris" op. 49 nr 4 (1937); materiał ten, <br>wykorzystany w dwóch częściach cyklu (Credo, Sanctus), został ograniczony do <br>fraz w zasadzie inicjalnych (z Credo III i Sanctus z VIII mszy gregoriańskiej <br>de Angelis). W Credo powraca kilkakrotnie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego