Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
osły. Sfera ta jest rzeczywistością 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' i dlatego traktowanie jej przedmiotowo uniemożliwia
przekroczenie dualizmu wszelkich przeciwnych pojęć. Ci, którzy traktują
nirwanę jako przedmiot poznania, są jak osły przywiązane do palika - nie
mogą iść dalej.
Trzecia kategoria to usunięcie zarówno podmiotu, jak i przedmiotu
poznania, czyli 'zabranie człowieka i otoczenia' (chiń. renjing juduo; jap.
jinkyo gudatsu): "Prefektury Ping (jap. Hei) i Fen (jap. Fun) zerwały kontakt
z władzą centralną" . Tę kategorię można uznać za połączenie pierwszej
i drugiej, ponieważ stosując ją, mistrz stara się wyrazić jednocześnie pustkę
'jaźni jednostkowej' i pustkę wszystkich przedmiotów poznania. Kiedy jeden
z uczniów zapytał Linji
osły. Sfera ta jest rzeczywistością 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' i dlatego traktowanie jej przedmiotowo uniemożliwia <br>przekroczenie dualizmu wszelkich przeciwnych pojęć. Ci, którzy traktują <br>nirwanę jako przedmiot poznania, są jak osły przywiązane do palika - nie <br>mogą iść dalej. <br>Trzecia kategoria to usunięcie zarówno podmiotu, jak i przedmiotu <br>poznania, czyli 'zabranie człowieka i otoczenia' (chiń. renjing juduo; jap. <br>jinkyo gudatsu): "Prefektury Ping (jap. Hei) i Fen (jap. Fun) zerwały kontakt <br>z władzą centralną" . Tę kategorię można uznać za połączenie pierwszej <br>i drugiej, ponieważ stosując ją, mistrz stara się wyrazić jednocześnie pustkę <br>'jaźni jednostkowej' i pustkę wszystkich przedmiotów poznania. Kiedy jeden <br>z uczniów zapytał Linji
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego